Támogatók

2007.02.26. 16:56 ctr

A Honda a rövid etapokon gyors, a hosszúakon lassú

A csapatfőnök Nick Fry az A5.hu-nak elmondta, hogy az újszerű bőrbe bújtatott Honda teljesítménye a bahreini teszten valódi fejlődést tükrözött, de a világbajnoki győzelem 2007-re túl ambiciózus célkitűzés lenne az istálló számára. 

Habár az előszezon európai tesztjein a Honda nem tudta tartani a lépést a leggyorsabbakkal, a csapatfőnök Nick Fry szerint reális célkitűzés, hogy az istálló 2007-ben további futamgyőzelmekkel gyarapítsa Jenson Button tavalyi, a Hungaroringen aratott sikerét.

A Honda sportigazgatója, Gil de Ferran január közepén azt mondta, idén Button és csapattársa, Rubens Barrichello is képes lesz harcba szállni a világbajnoki címért, de a kezdeti optimizmust hamar letörték a valenciai, jerezi és barcelonai teszteredmények.

A múlt héten azonban, amikor a csapatok elutaztak Bahreinbe, az RA107 rendszeresen bekerült az élmezőnybe, ami Fry szerint valódi fejlődést tükröz.

"Igen, ez tényleg így van, mert idén szándékosan más megközelítést alkalmaztunk a fejlesztések során, mint tavaly" - mondta Fry az A5.hu-nak vasárnap este, a Honda radikálisan új festésének bemutatóját követő, zárt körű vacsorán. - "Most sokkal inkább a gyárban és a szélcsatornában végeztük a fejlesztéseket."

"Tavaly már januárban előrukkoltunk egy erős autóval, ehhez azonban minden energiánkat fel kellett használnunk, ezért január és március között nem tudtunk olyan aktívan fejleszteni, mint kellett volna. Idén körültekintőbben jártunk el, és a Melbourne-ben bevetésre kerülő aerodinamikai alkatrészek döntő többségét csak a múlt heti, bahreini teszten szereltük fel az autóra. Az eredmény azonnali volt."

Fry hozzátette, hogy az RA107 edzéskörülmények között bármelyik vetélytársával felveszi a versenyt, a hosszú etapokon azonban tekintélyes a hátránya az élbolyhoz képest. A Honda elemzései szerint a Ferrari jelentős fölénnyel vezet a többi csapat előtt, aztán a McLaren és a BMW Sauber következik a rangsorban - jóllehet, az előbbi nem nyújt következetes teljesítményt.

Habár a BMW F1.07 aerodinamikai téren sok újítást tartalmaz, és az eddigi teszteken meglepetést okozott az ellenfeleinek a tempójával, Fry azt mondta, ez főként annak köszönhető, hogy alapjaiban nem tér el az elődjétől - emiatt a csapat könnyen alkalmazkodott hozzá, hosszú távon viszont hiányzik belőle a fejlesztési potenciál.

"Még nekünk is van ledolgoznivalónk" - ismerte el Fry - "Azt mondanám, hogy a rövid etapokon az autónk elég gyors, hosszabb etapokon viszont - és a versenyen ez számít - le vagyunk maradva néhány vetélytársunktól."

"A rövid etapokon Jenson múlt heti eredményei híven tükrözik a helyzetet. A három napból kettőn a 3. helyen végzett, pedig elég sok benzin volt az autójában, ezért bízom benne, hogy ha akarnánk, előrébb is kvalifikálhatnánk magunkat a rajtrácson."

"A szombat azonban csak szombat, és a vasárnap a fontosabb, márpedig a hosszú etapokon nem elég jó a teljesítményünk. Valószínűleg körönként legalább fél másodperc a hátrányunk a leggyorsabbhoz képest."

Nagy lépés, nehéz ismerkedés

Fry rámutatott, hogy a gumikkal kapcsolatos szabályváltoztatások miatt - melyek hatására a Honda is inkább a hosszú etapokra koncentrál - idén még az eddiginél is nehezebb következtetéseket levonni a teszteredményekből.

"Ez az év annyiban nagyon eltér a korábbiaktól, hogy összesen 300 garnitúra gumit kapunk a teszteléshez" - mondta Fry. - "Ha gyors kört akartunk futni, tavaly elég volt feltenni az autóra új gumikat, hiszen annyit kaptunk, amennyit akartunk, ám idén ezt a 300 szettes határ miatt nem tehetjük meg. Ezért az idő nagy részében használt gumikon tesztelünk, tehát a helyzet teljesen megváltozott."

Noha hat másik csapat mellett a Honda is a Forma-1-ből tavaly kiszálló Michelin termékeiről tért át a Bridgestone-okra, Fry szerint a gumik nem okoznak komoly fejtörést az istálló mérnökeinek.

"Nem hiszem, hogy a gumik bármféle problémát jelentenek, mert mindenki ugyanabban a cipőben jár, mint mi" - vélte. - "Természetesen keményebb keverékűek, mint a tavalyiak, ez azonban szándékosan van így, és nem okozott gondot átállni rájuk."

A csapat egy másik tagja viszont elismerte, hogy a Renault-hoz hasonlóan a Honda is nehezen érez rá arra a szűk hőmérsékleti tartományra, amelyben az új gumik a maximumon teljesítenek. Fry szerint a kezdeti nehézségeket mégis inkább az okozza, hogy az RA107 technikailag drasztikusan eltér az elődjétől, és a mérnököknek egyelőre nem sikerült tökéletesen megismerkednük vele.

"Még sohasem léptünk akkorát egyik évről a másikra, mint ezzel az autóval" - árulta el. - "Rengeteg munkába telik, hogy megtaláljuk a helyes balanszot, az autóban rejlő potenciál azonban óriási. Ezért mindenképpen számítok rá, hogy idén újabb versenyeket nyerünk.

Az RA107 különösen szűkre összehúzott hátulja érdekes aerodinamikai problémákat vetett fel, mert a hátsó kerekek és a kasztni között jelentősen tágabb lett a rés, ezért ott a levegő szabadabban - és máshogy - áramlik, mint eddig. Annak a körülménynek azonban, hogy a Ferrari mellett egyedül a Honda növelte a tengelytávot, miközben a többiek éppen az ellekező irányt választották, Fry szerint nincs jelentősége - ez ugyanis elsősorban annak köszönhető, hogy e két csapat tavalyi autója sokkal rövidebb volt a vetélytársakénál.

A Hondánál a világbajnoki cím megszerzését 2007-ben nem tartják reális célnak, de úgy vélik, a dobogóra kerülhetnek a konstruktőri összetettben.

"Idén mindenképpen jobban akarunk szerepelni, mint tavaly" - hangsúlyozta Fry. - "Akkor természetesen megnyertünk egy versenyt, és negyedikek lettünk a konstruktőri bajnokságban, ebben az évben tehát mindkét szempontból előre kell lépnünk."

"Pillanatnyilag az a véleményem, hogy Melbourne-ben csak pontszerzésre leszünk képesek, de ahogy az év közben fejlődünk, a futamgyőzelmek is elérhetővé fognak válni számunkra."

forrás: www.a5.hu

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://honda.blog.hu/api/trackback/id/tr3840512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.