Támogatók

2007.03.16. 13:56 ctr

Honda élvényduó: Civic Type S és Type R

Pár hete hazánkban is kapható a Honda élményduója. A háromajtós Civic Type S is sportos jelenség a maga kategóriájában, az adu ász a pakliban azonban most is a Type R. Az autókkal a tököli reptéren ismerkedhettünk.

Teljessé vált itthon a Civic-család a Hondánál - kombiról eddig ugye nem hallottunk -, miután bemutatták a Type S és a Type R változatokat. Az előbbi, háromajtós, benzines és dízelmotor esetében is 140 lóerős autó mellett a kínálatban a legdurvább természetesen a 201 lóerős Type R, amely 6,6 másodperc alatt tudja le a százas sprintet.

Na de nézzük egy kicsit részletesebben is. A Civic nyolcadik generációjának ferdehátú változata igencsak meglepte a nagyközönséget. A sajtóban előszeretettel csak UFO-autónak nevezett modell külső és belső kialakítása is szokatlan volt, különösen a kissé szürkének bizonyult előző változathoz képest. Az ötajtós után a háromajtós változat már nem hat annyira furcsának, hiszen a hátsó ajtók korábban sem voltak hangsúlyosak. A komoly változásokat elsősorban ne is a külalakban keressük, hanem a motortérben. 
  
S, mint Sport. A Type S vásárlója választhat két 140 lóerős motor közül. A benzines 1,8 literes SOHC i-VTEC - ezzel rendelhető egyébként mostantól egy másik modell, a modellfrissített F-RV is -, amely az ötajtós Civicben már bemutatkozott, a dízelmotor pedig a 2,2 literes i-CTDi erőforrás. Mindkét motorhoz hatfokozatú manuális váltó jár, de a benzineshez opcióként rendelhető a Honda hatfokozatú, automatizált sebességváltója, az i-SHIFT, amelyet hagyományos automatikus váltóként is lehet használni, illetve a fokozatok a volán mögé szerelt karokkal is kapcsolhatók. A rugók és a lengéscsillapítók hangolása más, míg a felfüggesztés feszesebb, mint az ötajtósé, a nagyobb stabilitás érdekében pedig a hátsó nyomtáv pedig 20 mm-rel szélesebb lett.

A nyomatékot és a fogyasztást leszámítva nem csak a lovak száma, de más adatok is hasonlóak, a végsebesség például mindkét esetben 205 km/óra. A benzinesnél - itt a nyomatékcsúcs 4300-nál 174 Nm - a gyorsulás 0-ról 100 km/órás sebességre 8,9 másodpercig tart (i-SHIFT 10,9 másodperc), az átlagos üzemanyag-fogyasztás pedig 6,6 l/100 km (i-SHIFT 6,8) vegyes üzemben. A 340 Newtonméteres nyomatékra képes dízelmotor átlagfogyasztása vegyes üzemben mindössze 5,2 l/100 km, míg az álló helyzetből 8,6 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet. 

R, mint Racing. A Type R két literes DOHC i-VTEC szívómotorjában a VTC, vagyis a változó szívóoldali vezérműtengely-állítási technológia alapos átalakításon ment át. Az új rendszer az eddigieknél még élénkebben reagál, és sokkal egyenletesebben működik. Itt a hosszú szelepkiemelést megvalósító üzemmód 5400/perc fordulattól 8000/perc fordulatig tart, a legnagyobb teljesítmény pedig 201 lóerő. A vezetőt a vezérműtengely helyzetéről az i-VTEC visszajelző tájékoztatja a digitális sebességmérőtől jobbra, az ECO jelző helyén. A 100 km/óra elérése csupán 6,6 másodpercig tart, a legnagyobb sebesség az előző generációhoz hasonlóan most is 235 km/óra. Emellett itt az ötajtósnál lényegesen merevebb a karosszéria és hangsúlyozottan sportosra van hangolva a felfüggesztés. A lengéscsillapítók, a rugók és a csapágyak is külön ehhez a modellhez lettek fejlesztve, a hasmagasság pedig 15 mm-rel kisebb.

A közeljövőben a Type R könnyített változata is rendelhető lesz, igaz ezeket az autókat elsősorban versenycélokra gyártják. Az olyan elemek elhagyása, mint az audio rendszer, a kalaptartó, a motortér alsó borítása és egyes zajszigetelő elemek, összesen 40 kilogrammal csökkentették a tömeget. Emellett az autóhoz tartozékok és alkatrészek széles skálája rendelhető meg a JAS Motorsport-tól.

Új modell sziluettje hasonló a jelenlegi ötajtós Civicéhez, a különbséget inkább egy sor apró részletmegoldás adja meg. Egyrészt hosszabbak az első ajtók, ami a meredekebben lejtő hátsó oldalablak együtt a kupészerű fart hangsúlyozza. Merészebbek az oldalsó szoknyák, mások az első és hátsó lökhárítók, és persze ott vannak a nagyméretű keréktárcsák is (17 colosak a Type S-en, és 18 colosak a Type R esetében). A Civic Type R-nél a 15 mm-rel csökkentett hasmagasség mellett még ott van a mélyre húzott és a karosszéria színére fényezett első és hátsó szoknyák, a hátsó légterelő, valamint a nagyobb méretű légbeömlőt magába foglaló méhsejt szerkezetű, Honda-emblémás hűtőmaszk, és azoknak, aki nagyon figyelnek a Type R emblémák az első féknyergeken. Felszereltségtől függően az autókon nagy, háromszög alakú első ködlámpák is lehetnek, amelyek a hasonló alakú kipufogó-végződésekre emlékeztetnek.

Természetesen a beltérben is utalnak jelek a sportosságra, a legszembetűnőbb mindjárt az ülés. A Type S első üléseinél a párnázás különböző részein eltérő vastagságú, habosított anyagot alkalmaztak, hogy az ülés még jobban tartson és kényelmesebb legyen. A Civic Type R még sportosabb az ülés - a fejtámla egybe van építve vele -, fekete Alcantara párnázással, vörös öltésekkel, vörös szövettel fedett támlával és vörös hátlappal. (A két különálló hátsó ülés ugyanazt a színvilágot és anyagokat hordozza, mint az első ülések.) Rengeteg az alumínium, és megtalálható a már ismert kis lapocska is, amelyen az adott Civic Type R egyedi sorozatszáma látható. A Type S modelleken a számok és a betűk fehérek, némelyikük háttere kék, a Type R-ben pedig a vörös szín dominál.

Szerencsére mindkét autó teljes értékű használatot nyújt a hétköznapokra is. A második sorban ülőknek is elég hely, az üzemanyagtartály különleges helyzete az első ülések közepe alatt pedig lehetővé teszi, hogy hátul a padló teljesen sík legyen. Sőt, az osztva is dönthető hátsó üléseket lehajtva a rakodótér befogadóképessége eléri az 1352 litert. (Az alapadat 485 literes, a mai kor divatjának megfelelően a raktér padlója alatt 70 literes kiegészítő rekesz lapul.) A sportos háromajtósokat DVD-alapú navigációs rendszerrel is meg lehet rendelni, amelyhez 18 cm átlójú kijelző, beszédfelismerés funkció és Bluetooth telefonkihangosító is tartozik. A leggazdagabb felszereltséghez már xenon fényszórók is tartoznak, de van esőérzékelő is. Kellemes meglepetés, hogy az automatikus klímaberendezés szériafelszerelés, opcióként maximum kétzónás változat kérhető. Sőt, a panoráma üvegtető a Type S modellekhez is rendelhető. 

A tököli reptéren egy kisebb felépített pályán szerencsénk volt kicsit próbálgatni az autókat. Az első benyomások igen kedvezőek, noha a teszt rövidsége miatt komoly következtetéseket még nem vonnánk le. Az viszont biztos, hogy már Type S is feszesen és sportosan viselkedik, a Type R pedig méltó a nevéhez. A váltókar könnyen és nagyon rövid úton jár, a motorok pedig lelkesen pörögnek, elsősorban nyílván a Type R-é, amelynek a hangja is igazán lelkesítő. Külön említést érdemel a dízel, amely a nyomatéknak köszönhetően kellemes meglepetés volt még a komoly mérnöki teljesítményt felmutató benzinesek között is. Az autókról bővebb beszámolót a várhatóan nem túl távoli jövőben elkészülő tesztjeinkben olvashatnak.

A Civic Type S és a Type R egyaránt fel vannak szerelve ABS-szel, elektronikus fékerő elosztóval (EBD) és menetstabilizáló elektronikával (VSA), amelyek az egyes kerekek fékezésével, illetve a fékrendszer elemeinek és a motor teljesítményének szabályozásával segítik a vezetőt abban, hogy kanyarban, gyorsítás közben vagy hirtelen manőverek során megtartsa uralmát az autó felett. A passzív biztonság érdekében többek között első, oldalsó és a függönylégzsákok, összecsukló pedálrendszer, valamint az első üléseknél alkalmazott kettős övelőfeszítők is vannak.

forrás: www.a5.hu

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://honda.blog.hu/api/trackback/id/tr7647199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása