Támogatók

2007.05.05. 19:47 ctr

Honda F1 történelem

(a cikket angolbol forditottam, az esetleges felreforditasokert illetve magyartalansagokert elnezest kerek, ha lesz idom atnezem, es kijavitom, vagy ha van javaslatotokmit hogyan kene, dobj egy mailt ctrhonda @ gmail.com :) )

A Honda Racing F1 Team a Honda japán autógyártó gyári Forma1-es csapata. A csapat székhelye az Egyesült Királyságban, Brackleyben található, ahol a BAR csapat korábbi létesítményeit használja, amiket a Honda 2005-ben teljesen megszerzett. A motorokat a Honda R&D építi Japánban, Tochigiben. A csapatot Nick Fry vezeti, jelenlegi két pilótájuk Jenson Button és Rubens Barrichello. Kezdetekben a csapat fehér "egyenruhát" használt, amit később lecseréltek egy sokkal barátságosabbra. A 2006-os forma1es modelljük az RA106 nevü RA806E V8 Honda motorral szerelt csoda volt.

A történelem...

Kezdeti sikerek
A Honda mindekit meglepett azzal , hogy a 1963-as Formula One GP belépése után 3évvel csinálta csak meg az első utcai autóját. 1962-ben kezdték el a RA271 fejlesztését. Még megdöbbentőbb volt, hogy a Honda saját maga építette a motort és az alvázat. Akkoriban - 1962-ben - csak a Ferrari és a BRM csapat volt képes erre. 2 év versenyzés után Ginther győzelmével a Honda megszerezte első győzelmét a RA272-vel az 1965ös Mexikói GP-n. Mikor 1966ban életben lépett a 3.0L szabály, a Honda bemutatta a RA273-at. Bár a RA273 motorja egy 360 lóerős V12es volt, az autó alváza nem volt megfelelő. A Honda az új RA300as modelljével visszatért a nyertesek körébe John Surtees pilótájával. Az első versenyén győzni is tudott az 1967-es Olasz GP-n. A RA300 alvázát részben Lola (anglia) tervezte, és ez miatt a sajtó a Hondola gúnynévvel illette a csapatot. Sajnos ez volt az utolsó ütőképes autó, amit a Honda az 1960-as években épített. A következő verzió a RA301 csak kétszer jutott dobogóra. Az 1969es F1es szezon végén a Honda visszavonult. Az 1960-as években a Honda 47 versenyen vett részt építőként.

 

 

Honda mint motorszállító, 1983-1992
A Honda 1983 visszatért a Forma1be mint motorszállító a Spirit csapatnak. Egy évtizedig maradt, és olyan csapatoknak is szállított motort mint a Lotus, McLaren, Tyrrell és a Williams. A Honda motorok egyet jelentettek a győzelemmel, erősek, megbízhatóak voltak. 6 győztes csapatnak szállított motort (5 egyéni világbajnokság, 3-Senna, 1-Piquet, 1-Prost), mielőtt újra kilépett a forma1-ből. Honda motoros autók 71 győzelmet arattak az 1992es szezon végéig.

 

Az F1-es projekt vége, 1999
1993-1998 között a Honda Mugen Motorsport néven motorszállítóként volt jelent a forma1ben, és olyan csapatoknak szállított motort mint Ligier, Prost és a Jordan. Az 1999es szezon végéig a Mugen motorral hajtott autók 4 versenyt nyertek. 1998ban a Honda komolyan gondolta hogy konstruktőrként belép a forma1be. RA099 volt a tesztautó amit Postlethwaite tervezett és Dallara épített. Jos Verstappen tesztelte az 1999es évben. Az autó tesztelése alatt Postlethwaite végzetes szívrohamot kapott, ezután a projektet leállították és a 2000es évet a BAR motorszállítójaként kezdték.

 

Társulás a BAR-al
A Honda 2000ben visszatért, mint a BAR motorszállítója, de a Jordan csapatnak is szállítottak motorokat a 2001es illetve a 2002es szezonban. Ez egy hosszas jogi harchoz vezetett. 2003ban az előző két szezon sikerei ellenére megváltak a Jordantől. 2004 novemberében megszerezték a BAR csapat 45%át. A 2004es év volt a BAR csapat legeredményesebb szezonja, mikor is a Ferrari és Michael Schumacher dominanciája mellett sikerült felállniuk a dobogó második fokára.

 

A visszatérés
2005 szeptemberében a Honda megvette a BAR csapat fennmaradó 55%át. 2006-os Lucky Strike szponzorjuk a 2007-es szezonra visszavonult. Ez után adták a csapatnak a Honda Racing F1 Team nevet 2006ban.
Az ígéretek ellenére (RA806, amint a legerőteljesebb V8as motorok egyikének találnak) a Honda meglehetősen középszerű eredményt produkált (2006os Ausztrál nagydíj, pole pozíció). Magyarországi győzelmük előtt csak egyetlen harmadik helyük volt Jenson Button által Malajziában. A 2006os Brit nagydíj különösen rosszul sikerült. Jenson Buttonnak kétszer is kikellett menni az időmérő alatt, ez azt eredményezte hogy a 19. helyre kvalifikálta magát. Hungaroring volt a fordulat. Barrichello és Button is kvalifikálták magukat, a 3. illetve a 4. helyre, bár Buttonnak egy motorcsere miatt 10 helyet hátrébb kellett lépnie. Jenson Button 14 helyett javított, és megnyerte az első versenyét, míg Barrichello negyedik lett. Ezután a győzelem után a csapat meglepő egyenletességet mutatott, és valamilyen szempontból jobbak voltak az akkor vezető Ferrari illetve Renault csapatnál. Mindekét pilóta pontokat szerzett a hátralévő összes versenyen (kivéve a japán nagydíjat, ahol Barrichello 12. lett), a szezon végén Brazíliában Button a 3. lett miután a 14. helyről rajtolt.
2006 november 15-én történt bejelentést követően a BAR Honda és a Honda tesztpilótája Anthony Davidson, Takuma Satoval a Super Aguri F1 csapatban kezdik meg a következő szezont. Őt felváltotta a 2007es szezon ex-Red Bull versenyző, Christian Klien.

 

2007 és a BAR támogatás vége
Mivel már nem lehetnek dohányáru támogatok az F1ben, a Honda és a BAR kapcsolata a végéhez közedett. Februar 26-án a Honda felfedte a legújabb RA107es modelljüket, amelynek a festése igen egyedire sikerült. Ezzel szeretnék felhívni a figyelmet a környezetvédelemre. A hátsó szárnyon található egyetlen felirat a myearthdream.com. Ez a website 2007 februar 27-én indult, közvetlenül a 2007es autó bemutatása után. A reakciók nagyon vegyesek voltak. A környezetvédők képmutatónak tartják, mert a
környezetvédelemre hivják fel a figyelmet, közben maga az F1 jócskán szennyezi azt.
A szezon előtti teszteken Button ösztönözte a csapatot, hogy javuljanak. Az RA107 sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A szezon nyitó ausztrál nagydíj időmérőjén Button a 14. Barrichello pedig a 17. lett (jóval a Super Aguri csapat mögött végeztek, akik egy tavalyi RA106os továbbfejlesztett autóval versenyeznek). A futamon Barrichello a 11. míg Button a büntetést követően a 15. lett.

 

 
Image:Honda_Racing_F1_Team_Logo.gif
Teljes névHonda Racing F1 Team
KözpontBrackley, Northamptonshire, United Kingdom
TulajdonosFlag of United Kingdom Nick Fry
Technikai ig.Flag of Japan Shuhei Nakamoto
Pilóták7. Flag of United Kingdom Jenson Button
8. Flag of Brazil Rubens Barrichello
TesztpilótákFlag of Austria Christian Klien
Flag of United Kingdom James Rossiter
Flag of United Kingdom Mike Conway
KarosszériaHonda RA107
MotorHonda RA807E
GumikBridgestone
Forma1-es karrier
Kezdet1964 German Grand Prix
Legutolsó verseny2007 Bahrain Grand Prix
Teljesített versenyek67
Konstruktőri bajnoki cím0
Egyéni bajnoki cím0
Nyert versenyek3
Polepozíció2
Leggyorsabb kör3
2006os eredmény4. helyezett (86 pont)

 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://honda.blog.hu/api/trackback/id/tr5371310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.